Moeilijke periode

Hey,

Zoals ik al op de homepagina had genoemd krijgen bijna alle pubers met een moeilijke fase temaken. Het erachter komen is niet erg, maar de acceptatie is heel erg moeilijk. Ik heb er ook mee zitten blokken, maar voel me ontzettend vrij nadat ik het geaccepteerd heb.

Stel je bent op school en je geeft je beste vriendin een knuffel. Opeens voel je een warme gloed door je lichaam gaan. Ben ik nou verliefd? nee toch? Haha doe niet zo mal! op haar? mijn beste vriendin? Dit soort vragen kunnen door je hoofd spoken. Het kan zijn dat je meer voor je vriendin voelt, of dat het maar gewoon een keer zo is. Waarom doet mijn lichaam dat dan? Hormonen zijn aan het spelen. Jij en je brein ontdekken allerlei nieuwe dingen. Je menstruatie hoort daar ook bij, maar ook je gevoel voor liefde. Ga je niet gelijk afvragen of je bisexueel bent of niet. Als je daar vroeg aan denkt, word het misschien awkward voor jezelf om weer je vriendin te knuffelen want stel dat ze het merkt? Maak je vooral geen zorgen. Voor vele is het een fase. Maar voor anderen is het menis. 

Voel je niet buiten gesloten als je vriendinnen praten over hete jongens met sixpacks, of andere jongens van de school die jij maar echt niks vind. Want je weet niet zeker of je op mannen of vrouwen valt. Praat gewoon mee, want door niks te zeggen ontdek je ook minder.

Ik begrijp je heel goed als je het er moeilijk mee hebt. Ik had het ook. Maak lol met je vriendinnen en ga ook eens om met jongens. Probeer jezelf uit. Zo kom je achter je gevoelens. Puberen is moeilijk met alle dingen die erbij komen kijken. Maar sluit jezelf vooral niet af, maar doe mee. Accepteer dat je lichaam zo gek doet want je lichaam heeft ook de tijd nodig, en vergeet vooral niet van je zelf te houden!

xx