Coming out

Na je acceptatie kom je ergens mij je coming out. Ben je eindelijk van het moeilijke gedeelte af, kom je wéér in de knoop. Hoe ga je het je vriendinnen vertellen? of sterker nog; hoe vertel je het je ouders?!

Ik heb een tip voor je: Ga pas als je het zeker weet.

Ik wilde het nooit vertellen aan mijn ouders. Een aantal vrienden van mij wisten het wel omdat zij niet in aanraking komen met mijn ouders of andere familieleden. Zij mochten het wel weten, mijn ouders ook máár dat vond ik niet nodig. Ik voelde niet de behoefte om het te vertellen. Als ik met een vriendin thuis kom word het wel tijd ja. Maar die drang voelde ik totaal niet. Ik heb mezelf ook nooit gepushed om te vertellen en nooit redenen bedacht waarom ik het zou moeten vertellen.

Als je dat wel erg sterk hebt maar je weet niet hoe je het moet vertellen, probeer het voor de spiegel. Jij bent jij, jij kent jezelf dus mag je het ook weten :)

Je kunt ook naar een leraar op school gaan. Hu? Een leraar? Ja! Want zij mogen geen leerlingen haten en kunnen je altijd doorverwijzen naar een andere leraar als hij het even niet weet. Natuurlijk kan hij of zij verrast zijn, maar dat zullen je ouders of vrienden misschien ook hebben. 

Nu: je ouders. Ouders kunnen het moeilijkst zijn om tegen te vertellen. In sommige gevallen zijn zij de eerste. Als je vastberaden bent het te vertellen, probeer dat dan op een rustige manier te doen. Vraag bijvoorbeeld je ouders om even ergens te gaan zitten in de woonkamer of zo en dat je het moeilijk vind om hierover te praten. Je hoeft natuurlijk niet persee tegen beide je coming out te doen. Als je je veiliger voel bij je moeder, vertel het dan alleen aan je moeder. Maar vergeet niet dat je vader er ook bij hoort. Je hoeft niet gelijk je hele leven erover te vertellen. 

Je kunt het ook op een grappige manier doen! Koop bijvoorbeeld een shirt waarop staat dat je gay bent of dat je op meisjes valt. 

Je kunt ze ook vragen om er niet over door te gaan als je het, net zoals ik, awkward vind om erover te praten. Hou dat lekker voor jezelf want jij mag ook een geheimpje bewaren!